A magyar nyelvű, rövid, udvarias és testtelen felvezetés után bejött egy böszme figura, tetovált, másfél combnyi felkarokkal és elkezdett – jobb szó híján – stompolni egy partvissal. A szerszám nyele öt percen belül eltört. Eközben csatlakoztak hozzá társai és a leamortizálódott takarítóeszközök száma villámgyorsan nyolcra emelkedett.
Mindez persze egyáltalán nem akasztotta meg a szédületes koreográfiát, hiszen rögtön átjött, hogy megszokott rutin a kellékek egymásnak történő átadása, szinte egymáshoz vagdosása, illetve a színfalak mögül behajított újak elkapása – de ekkor a nézőtér már köpni-nyelni nem tudott.
A következő bő másfél óra felhőtlen szórakoztatásáért nyolc (nem is annyira) átlagos fő felelt. Nem is annyira, mert a sarki kisboltban valószínűleg elszörnyedő, cekkeres nénikék bámulnák őket kerekedő szemmel, de abból a szempontból mindenképpen átlagosak, hogy bármelyik arc melléd ülhetne egy rockkocsmában egy pofa söritalra, vagy veled csápolna egy punkfesztiválon.
A tarajos, raszta, szakadt farmeres, stb. külsőségek említését ilyetén módon letudva, ha jelen sorok írójának a látottak mélyebb elemzésére kellene rászánnia magát, igen mély szmötyiben lenne. Közhely, s mint ilyen, nem véletlenül vált azzá, hogy a Stomp végtelenül egyedi, életörömtől duzzadó energiabombája egyszerre:
– koncert, ahol a hagyományos ütőhangszereket WC pumpák, nejlonzacskók, vagy akár orrszívás és böfögés helyettesíti,
– színház, ahol a szavakat gesztusok, mimika és tánc váltja ki, a commedia dell’arte és a pantomim improvizatív hagyományaira emlékeztetve, ám profi módon begyakoroltan,
– cirkusz, ahol a szereplők értelemszerűen zenészek, színészek és táncosok, emellett bohócok, artisták, akrobaták, mutatványosok és ki tudja még, mik egyszerre.
Egy ritmusra épülő látvány- és – engedtessék meg ennyi képzavar – hallványshow lelke a tempó, amellyel éppen emiatt az előadás egészét és az egyes részeit tekintve is a kellő tisztelettel bántak. A masszív, beszakadástól való alaptalan félelmeket megcáfoló színpadot birtokbavevő társulat grammra kimérten, felváltva adagolta az őrületesen felpörgetett „utcai harcot” és kabarétréfaszerű gegeket.
A jelenetek változó összetételű létszáma és hangulata nem adott teret az unalomnak, nem mellesleg alkalmanként a résztvevők felváltva alakították az egyes szerepeket. Eközben a hétköznapi tárgyak és az emberi test olyan ötletes használatát jelenítették meg, hogy az invenció esetleges jövőbeni hiányában Jackie Chan bátran leckéket vehetne a stomperektől.
A nézőkkel való kommunikációt nem csak az első sorokban ülőkre söpört homok és újságpapírhalom, vagy a rájuk fröcskölt víz jelentette, de ahogy az „egy rendes zenei produkciótól” elvárható, közönségénekeltetésre is sor került. Így nyer értelmet a beszámoló címével felemlegetett gyermekdal: a szokásosan bevett „jejejeeezés” helyett a közös tapsot, ütemes lábdobogást és csettintgetést a szép darab férfiember vezényelte, akiről a bevezető már megemlékezik.
Ehelyütt kell kiemelni két nevet a fellépő két hölgy és hat úr közül. Egyikük az előbb említett, porondmesterként funkcionáló, a többieket irányító Andrew Patrick, a másik pedig a csapat harlequinje, a legnagyobb számú vizuális élc elsütője, az alkatára kihegyezett viccek céltáblája, a minden lében kanál Paul Bend. A rendezés vélhető szándéka és az Arénába látogatók reakciója szerint kettejük játéka talán a legemlékezetesebb.
Aki szokott az ujjaival asztalon szólózni, netán percekig magába feledkezve csattogtatja a tolla kupakját, vagy buliból hazafelé menet, hajnalban az éjszakai busz huppanásaiból az előzőleg befogadott zeneszámok lüktetését hallja ki megfáradtan, vagy aki csak a szürke, fásult hétköznapjait szeretné feldobni egy nem mindennapi estével, az mindenképpen szakítson időt vasárnapig az egyik Stompra.
Ha létezik hardcore táncszínház, akkor ez az.
azt írod, hat hölgy és két úr, de a videón én hat urat és két hölgyet látok, elírás történt? Vagy a videón egy másik előadás van? 🙂
b+ irigykedek 🙂
jó a besz.
bakter, tényleg… köszi kisvirág:D! bár mindkettő igaz: el is írtam és másik társulat van a videón.
de attól az még partVis 😉
tegnap csak kettő tört el 😀
csak halkan jegyzem meg, h szerintem Paul Bend nem szerepelt a show-ban…
Fantasztikus volt tényleg és fordítva is igaz, egy ilyen előadás után mindenben a ritmust keresi az ember, vagy épp kedve támad találgatni, hogy vajon milyen eredeti ötlettel állhatna elő, ami nekik még nem jutott eszükbe:P Persze ez reménytelen…
én a metrókapaszkodókkal kezdtem bohóckodni hazafelé 😀
köszönöm, kedves GréCSi prof, javítottam. viszont Paul Benddel kapcsolatban tévedsz: képzeld el ugyanezt a fejet 0,3-as séróval. (mi nagyon jó helyen ültünk, láttuk az arckifejezéseket is – a másik lehetőség, h előadásról előadásra változik a fellépők összetétele.)
az első mondat végéről lemaradt egy 😀
nekem meg volt látcsövem 😛 a leghátsó sorban ültünk, szóval hiszek neked 😉
Paul Bend volt az. 🙂
Nagyon bírtam ezt az írást. Teljesen átjött a hangulat. Kösz, kösz 🙂
én kösz, néha vannak jó pillanataim:]
Gouranga!
Télleg jó kis beszámolló…
Szinte kedvet kaptam, hogy háttul zúzzak egyet a kukákon, frísztáylban. ;D
Hare