Az interjú második részéből kiderül, hogy mi a különbség a zenész és a dobos közt, hogy miként látja Faszi a kritikusokat és az is, hogy miért nem jár kocsmába.
A beszélgetés végén még egy videó is vár benneteket, meglepetés Faszitól, valamint egy játék dedikált Quimby CD-ért!
Az interjú második részéből kiderül, hogy mi a különbség a zenész és a dobos közt, hogy miként látja Faszi a kritikusokat és az is, hogy miért nem jár kocsmába.
A beszélgetés végén még egy videó is vár benneteket, meglepetés Faszitól, valamint egy játék dedikált Quimby CD-ért!
FB: Régen volt egy interjúd, amiben azt mondtad, hogy te nem zenész vagy, hanem kézbesítő. A kérdés, hogy most mit mondasz, mi vagy? Mert lehet, hogy azt mondod zenész nem, de hogy kézbesítő nem az már egész biztos.
Faszi: Ez egy Wanted interjú volt 1999-ben. Hát, kézbesítő nem, mert az akkor volt, mikor még a patikában dolgoztam. Azóta dolgoztam máshol, több helyen is, de most azt már nem mondhatom, hogy kézbesítő vagyok. Ez egy jó kérdés, hogy most mi vagyok? Dobos nem, zenész sem, valahol a kettő között.
FB: Miért ragaszkodsz ahhoz, hogy nem vagy zenész?
Faszi: (tanakodik) De inkább zenész vagyok, mint dobos. Először vagyok zenész és utána dobos. Ellentétben sok más emberrel…
FB: Mit jelent ez a megkülönböztetés?
Faszi: Azt, hogy a zenésznek a zene fontos, a hangszeresnek a hangszere, és ez meg is látszik a játékán. Tehát, aki elsősorban gitárosnak tartja magát és másodsorban zenésznek, azt lehet néha hallani. Persze ehhez egy kicsit el kell mélyülni a zenében, hiszen az embereket nagyok könnyű megtéveszteni, a színpad a csalás művészete és ott aztán van csalás rendesen.
FB: A születésnap előtti sajtótájékoztatón jelentettétek be, hogy egy időre visszavonultok. Mert feltöltődni kell, mert meg kell találni az utat, amit jártok, minden egyéb. Én arra számítottam hogy hosszabb lesz a szünet.
Faszi: Van aki meg arra, hogy rövidebb. Nem hoztuk nyilvánosságra a szünet időtartamát, ez így helyes is.
FB: És a cél? Feltöltő dolgokat találni sikerült?
Faszi: Reméljük. Nekem egész más dolgom volt ez alatt az idő alatt, úgyhogy én nem pihentem egy pillanatot sem. Biztos sikerült feltöltődnöm. (nevet) Nagyon hasznos volt a szünet, nagyon jót tett. Lehet, hogy hosszabbnak kellett volna, hogy legyen. Azzal nem értek egyet ami mások mondanak, hogy rövidebb kellett volna. Szerintem ez most így működik. Így sincs időnk soha semmire a zenekarban, ez a baj. Mindig időhiányban szenvedünk, folyamatosan.
FB: A születésnap előtti sajtótájékoztatón mondtátok azt is, hogy semmiképpen nem szeretnétek, hogy olyan zenekar legyetek, ami mindenképpen kiszedi a népszerűségből azt, ami benne van.
Faszi: Nem is jó mindent kiszedni, meg a zenekarnak nem ez a célja, nem ezért van. Nem ezért jött létre, most sem ezért van.
FB: A szünet úgy lett felvezetve, mintha tényleg egy nagyobb lélegzetű lenne…
Faszi: Négy hónap, azért azt próbáld kibírni levegő nélkül! Négy hónap az nem rövid, egészen pontosan egy harmad év.
FB: Kicsi ország lemez. Tudom, hogy régi, lassan két éves lesz. Vegyesek voltak a kritikák, azt mondták ismétlitek magatokat a lemezen, hiányzik a sodrás.
Faszi: Ez tetszett nekem, mert erre soha nem mondott senki konkrétumokat.
FB: Én mondanék, de most ne kérd, hogy dúdoljak. Vannak dallamok, amik konkrétan visszaköszönnek régebbi számokból.
Faszi: Nem, nem így van, én azt mondom. Amiről te beszélsz, amiről beszélhetnek mások is azt jelenti, szerintem, hogy a zenekarnak van egy kiforrott stílusa. Ha meghallgatsz egy mostani Deep Purple lemezt és egy 10 évvel ezelőttit, akkor nagyon fogod tudni, hogy az az, és nagyon ciki lenne, ha nem tudnád.
Kettő: most mi, ezen az új lemezen tulajdonképpen csinálhattunk volna bármit. Most a zenekar ott van, hogy illik neki beszólni. Nézd, Magyarországon nem szabad szeretni akinek nagyon megy. Olyanokat kell szeretni, akik nem népszerűek. És aki népszerű, azt illik basztatni. Na, most itt ez történik. Bármit csinálhattunk volna ezen a lemezen, bármilyen irányba elmehettünk volna. Túl eklektikus ez a lemez, szerintem ez az egyetlen tulajdonsága van, de nem eklektikusabb sokkal; mint a régebbi lemezek. Nem érzem kirívónak. Most, ennek a zenekarnak ennyi volt, ezt tette le az asztalra. Lehetett volna más sorrendbe rakni a számokat, az mondjuk még dobott volna rajta.
Nem értem, hogy még mire gondolnak az emberek? Ha most elmennénk valami nagyon torz, ilyen experimentális zene irányába, ami engem érdekelne, akkor azon csodálkoznának. Ha elmennék egy lágy, akusztik, countrys irányba, akkor azon csodálkoznának. Alapvetően nem mindegy, hogy mit mondanak? Az volt nekem csak a furcsa, hogy mondjuk 30 kritikából 25 negatív volt. Mert azért utána néztem a neten. És ez bizony így van, ezt számoltam. Belegondoltam, hogy itt ez a zenekar, aki csinál egy lemezt és ott az az ember, aki megírja a kritikát. Nekünk ez a dolgunk, neki az. De az a kritika amit ő írt, az gyengébb, mint ez a lemez. De ő fizetést is kap érte, mi pedig ahogy sikerül. Nem az van, hogy engem ez bánt, csak számon kérem azt a dolgot például – beszéljünk konkrét dolgokról -, hogy önismétlő, mindegyiket már mintha hallottam volna valahol. Hát te tájékozott vagy barátom! Legyél rá büszke, hogy te ennyi zenét ismersz, de írjál valamit abba a kurva kritikába!! Mert így ez egy szar. Akkor mondd meg, hogy ez így rossz, hogy ez így nem jó, de az, hogy odabasztak nekem egy izét, hogy ezt meg kell írni, hát írjunk valami zagyvát, aztán megyünk gyorsan inni egy sört, meg megnézni az asszonnyal az esti filmet. Ez a véleményem, mert így dolgozik Magyarországon mindenki. Nagyon csodálkoznék, ha nem így születnének ezek a kritikák. A zenei kritikusokról annyit, hogy a Led Zeppelin III-at, meg a Pink Floyd „Wish You Were Here” is rettentően legyalázták anno. Gratulálok!
Meg a másik, mikor elküldenek koncertekre – most nem Quimby koncertről beszélek -, beszámolót írni embereket, akik szemlátomást semmiféle tudással nem rendelkeznek az adott zenekarról, rosszabb esetben nem is szeretik. Akkor miért nem olyat küldenek oda aki ért hozzá és érdekli? Akkor az majd meg fogja ítélni, akkor is, ha rosszul játszanak. Mert nekem marha nagy csalódás ha mondjuk elmegyek egy koncertre, amit szeretek és nem játszanak jól. Nem fogom azt mondani, csak azért mert szeretem, hogy de kurva jó volt a nem tudom ki, de egy olyan ember, aki az adott műfaj iránt nem érdeklődik, szemlátomást nem szereti és nem is tud róla semmit, az mi a francnak ít róla kritikát?
Szeretek olvasni, mert akkor fogalmazódnak meg bennem ilyen kérdések. Már bocsánat, de ha mindekit így felelősségre lehetne vonni, ahogy minket egy kritikában, akkor sok embernek égne az arca, szerintem.
Írni, ott a klaviatúra, a majom is tud. Pénzt kapni tudnak érte kevesen! Na az már a kunszt! Pénzt kapni érte! Nagyon szívesen írok kritikákat, ha megkérnek, még eddig nem kértek meg. Illetve, mikor megkértek, akkor hamar vége lett a kritika írói karrieremnek. Mert ami szar volt arról leírtam, hogy szar, ami jó volt, arról meg, hogy jó.
FB: Mi adunk fórumot …
Faszi:Csakis pénzért! 43 évesen nagyon sok ingyen dolgot csináltam már. Három gyerekem van, már elég volt. Ezen kívül mindent csak pénzért csinálok.
FB: Akkor sajnos le kell mondanunk rólad…
Hogy élitek meg azt a nyomást, hogy manapság ti vagytok „A” zenekar, hogy minden nagyobb rendezvényre kell egy Quimby koncert?
Faszi: Nyomásként nem!
FB: Nincs Kispál, azóta …
Faszi: És a Hiperkarma is befuccsolt, másodszorra is. Én már nagyon várnék valakit egyébiránt, mert nagyon unalmas a paletta. Nem a jó funkyt, meg a jó jazz-t játszó zenekar fogja a közönséget megragadni, hanem az, aki akar mondani valamit, akinek vannak jó ötletei, mind zeneileg, mind szövegben akár. Na ilyet nem látok, sajnos. És marha nehéz is.
FB: Akkor ne is kérdezzem, hogy legalább egy nevet mondj?
Faszi: De jó lenne, ha tudnék! Persze sötét vagyok és ilyenkor nevek egyrészt sosem jutnak eszembe, másrészt pedig tényleg nem tudok. Azt látom, hogy ez a rendelkezés, ami a tavalyi WB után lett, az nagyon betett az egész zenélésnek. Egy döglődő iparágban, egy döglődő műfajba még belemártani a kést ….!
FB: Követed egyáltalán a zenei életet, jársz …
Faszi: Nem, nem járok sehova. De mire gondolsz? Étterembe, vagy hova?
FB: … koncertekre, fiatalokat ,hallgatni, klubokba, kisebb helyekre?
Faszi: Fesztiválokra. Ezért jók a fesztiválok. Én nem nagyon szeretek elmászkálni. Nem szeretek kocsmába járni, nekem herótom van attól. Most már nem lehet dohányozni, de semmivel nem lett jobb részemről a dolog, úgyhogy nem ez a lényege. Nem nagyon szeretek sehova sem járni. Úgy szeretem csinálni, hogy …
FB: … antiszociális módon …
Faszi: Ez nem antiszociális, szerintem a kocsmai légkör antiszociális. Meguntam. Valaki attól nem antiszociális, hogy megunja! Akkor szeretek inni, akkor szeretek bármit csinálni, mikor nekem eszembe jut. Nem szeretek úgy beszélgetni, hogy körülöttem hetvenen ordítanak.
Szóval, sajnos nem követem őket élőben, a külföldieket a neten szoktam, például erre jó ez a bandcamp. Létre kellene hozni egy ilyen oldalt magyar zenekaroknak, vagy csak fel kellene menniük erre az oldalra. Ott valójában lehetne őket követni. Mert az, ha a youtube-on mobiltelefonos felvétellel próbáld meghallgatni, hogy hogyan játszik a Kutya Béla zenekar, az nem biztos, hogy jó, hogy kielégítő. Zenét hallgatni meg máshol nem tudsz.
A Gödör, a Gödörbe még járkáltam rég, mikor ott próbáltunk, lemenegettem, ott volt valami közösségi élet. Hát most az sincs. Mióta átalakult annyira nem szimpatikus nekem a hely, nem szívesen megyek oda.
A Gödör, mint hely, meg közeg jó volt, de a szervezésről inkább nem nyilatkoznék. Tisztelem, becsülöm őket, maradjunk ennyiben.
FB: Miután a koncert hamarosan kezdődik, ezért már csak annyi van hátra, hogy megköszönjük a beszélgetést, igazán izgalmas volt.
A következő videót Faszitól kaptuk, a felvétel az európai turnén készül, kis freestyle Hamburgban, a koncert után:
JÁTÉK!
Nyerd meg a Quimby dedikált Kicsi Ország c. cd-jét, részletek ERRE!
JÁTÉK!