Londoni szleng az arcunkba – King Krule beszámoló az A38 hajóról

A brit King Krule adott teltházas koncertet 2018.02.12-én az A38 hajón.
Szemtanúi lehettünk annak, hogy lesz valaki underground szupersztár (pff..micsoda baromság és mégis..) 23 évesen úgy, hogy kissé kappan hangja is van és hogy nem a baba arcáért nyomulnak a lányok és fiúk az első sorokba mindenhol, ahol megjelenik egy színpadon.

kk
Fotó: consequenceofsound

Az  eredeti céljaitól erősen távolodó facebook ma már inkább csak kultúr program keresőként működik nálam,annak viszont remek, mert amikor november végén egy javasolt bejegyzésként megjelent a telefonomon, hogy nekem bizony ott kéne lennem a jövő februári King Krule koncerten, elégedetten bólintottam magamban: Megyek!

Hamarosan jött a következő üzenet: A jegyek 50%-a el is fogyott alig pár óra alatt. Gyorsan lecsaptam hát kettőre, majd másnap ki is tették az A38 oldalán a SOLD OUT! táblát…

Húú! – gondoltam. Ki ez a srác, aki egy nap leforgása alatt megtölti a hajót? Nála jóval nagyobb neveknek, komolyabb zenei múlttal ez sosem sikerült, ő meg két, nem túl könnyen emészthető lemezzel idejön majd és visz mindent? Na ne.

A rövid válasz annak, aki nem olvasná tovább: de igen.

Persze tudtam, hogy zeneileg ez valami egészen más, mint amit a langyos 21. századi pop-rock szcénában kaptunk eddig, de hogy ez élőben is működik-e 2018-ban a sokszor magamutogatós, szelfizős, nem a zenére figyelő közönséggel, nos azt személyesen látnom kellett.

album cover
Album cover

Előzenekar hiányában csak fél órával előbb érkezünk a meghirdetett nyolc órai kezdéshez képest, de így is bőven van idő ráhangolódni az estére.

Pláne hogy egy rég nem látott, zeneértő barátomba és párjába botlunk, akikkel fél kilenc körül  már a tömegbe préselődve hallhatjuk, ahogy Archy Marshall alias King Krule megjelenik a színpadon zenekarával és belekezd a Has this hit? keserédes szövegeibe.
Archie megjelenésre pont az ellentéte a klasszikus rocksztár frontembereknek: egy vékony, rőt vörös, pattanásos fiú Londonból, aki azonban pont a Mike Patton-féle hatást váltja ki a színpadon, azaz nem lehet levenni róla a szemed, annyira a fejedbe mászik.

A zene stílusa nagyon eklektikus. Hol egy lázadó punk indulatos szövegekkel, hol egy jazzy rock szaxofonnal, néha pedig súlyos darkwave, vagy éppen trip-hop erősen belassult témákkal.

Nagy részük nem könnyed darab durva brit kiejtéssel megspékelve, de minden dalnak lelke van és mesterien építkezik.

Mindezt olyan változatosan kapjuk számról számra, hogy amíg végigmegyünk a zseniális Dum Surfer vontatott ritmusaitól az egyik személyes kedvenc Lizard State-en keresztül a Rock Bottom sodró melankóliájáig, az én fejemben csak úgy peregnek a képek és hangok.
Megelevenednek a 20 plusz évvel ezelőtti Fekete Lyuk koncertek sötét estéi, majd hirtelen egy füstös klubban találom magam egy andalító jazz esten, ahonnan egy Cure hangulatú szám visz el a borús felhők fölé, hogy aztán egy súlyos basszus megint a földre rántson.

Nem, nem, a két belga sörön kívül semmi sincs bennem, de hatalmasat utazok erre a sötét tónusú zenei varázslatra térben és időben egyaránt.

A közönség nagyobb része is gyorsan ráérez az este ízére, a ritmusos bólogatásból tánc kerekedik, néha pedig őrület lesz úrrá a hallgatóságon,hogy aztán megint befelé forduljunk egy időre. Személy szerint csak azt sajnálom, hogy egy rendes pogóra ma már nem száll el az emberek agya, pedig odáig is fajul néha egy-egy szám.

Szinte tapintható, hogy itt valami nagyon más történik most, valami olyan, ami túlmutat azon, hogy csak szimplán ráaggassuk a trendi címkét és kiposztoljuk. Mert tényleg egyre vagányabb dolog ma bárhol a világon King Krule koncertjét élőben átélni, de itt valami nagyon igazi születik ebben a kicsit több, mint egy órában. Az emberek pedig értékelik a valódi produkciókat. És csak azt értékelik igazán.

King Krule, akit gyerekkorában depresszióval, inszomniával és egyéb jósággal kezeltek, most dalaival érzékenyen, ám kíméletlenül őszintén zúdul ránk és a bőrünkön érezzük újra azt, amin szinte minden tinédzser végigmegy a felnőtté válásig és tovább. A magányos perceket, a lázadást, a fájdalmas befejezéseket, az álmatlan éjszakákat, az elszállt pillanatokat, az örömöt, a szabadságot.

A bő egyórás koncert végére aztán még tombolhatunk egyet a Half Man Half Shark punkos akkordjaira, hogy zárásként együtt énekelhessük a mára ikonikussá vált Easy,Easy-t.

„Ez egy zseni b@zdmeg! ” – mondja a végén a mellettem álló srác. És nem téved.

King Krule mára a jelenkori underground egyik meghatározó alakjává vált és mindaddig az is marad, amíg ilyen mesteri érzékkel és ilyen őszintén mutatja meg a világát nekünk.

Ő a 21. század Johnny Rotten-e, akit pont úgy várt már a szakma, akárcsak az igazira, az eredetire éhes közönség.

Mi pedig várjuk vissza őt végre valamelyik nagyszínpadra.

Mondjuk Guetta vagy a Prodigy helyett.

a koncert, szerintünk