Idén ünnepelné 30. születésnapját a Sziget. Nem hiába a feltételes mód, ugyanis az elmúlt két évben kénytelen volt pihenőre vonulni a Hajógyári Sziget (meg úgy nagyjából minden rendezvény). Így a hivatalosan 28., ám számtanilag mégis fennállásának harmadik x-ét betöltő fesztivál 2002-es kiadására emlékezünk vissza az internet segítségével.
A 2 évtizeddel ezelőtti Sziget több szempontból is úttörőnek bizonyult:
- Ez volt a Sziget, mint név, első önálló éve. Ezt megelőzően Pepsi Sziget-ként volt ismeretes.
- 1992-es alapítása okán ez volt a 10. jubileumi kiadás.
- A fesztivál költségvetése ebben az évben lépte át az 1 milliárd forintot.
- 2002-ben volt a kozmikus légvár, a Luminárium bemutatkozása is.
- Ugyancsak 2 évvel az ezredfordulót követően tett először látogatást kormányfő a Szigeten.
- Illetve, ekkor ismerkedhetett meg az ország az azóta legendássá vált sárga tehénnel.
Az akkori beszámolók alapján esőben gazdag Sziget, július utolsó napjától kezdődött és augusztus 7-éig tartott. 355.000 látogató olyan előadók koncertjeire bulizhatott ez idő alatt, mint a Nightwish, HIM, a Muse, a Die Toten Hosen, Iggy Pop vagy épp a The Cure.
Mai szemmel a fenti képen nem is a lineup vagy a támogatók a legszembetűnőbbek, hanem a jegyárak.
Egy hetijegy ára 12-18.000 között mozgott, míg egy napijegy 3000 forintba került.
– utóbbi áráért idén max egy gyrosra futná, gondolhatják sokan.
És ha már étel és árak, a sör mindig kardinális kérdés (nemcsak a Sziget esetében). A kor beszámolói alapján egy korsó sör ára 260 forint körül ingadozott akkoriban, így érthető, hogy már 2002-ben ekkora érdeklődés övezte a Szigetet.
Ez pedig a kutatókat sem hagyta hidegen. Viszonylag korán, már 1997 óta végeztek felméréseket a Szigeten, amiből érdekes korszellem rajzolódik ki.
Az 1005 fős mintán végzett kutatás az átlagos demográfiai kérdések melett olyan részletekre is kitér, amiket érdekes mai szemmel olvasni. Egyik legfurcsább ezek közül:
„Egyetértesz-e azzal, hogy valaki másnak a gyermekét kihordhassa, majd átadja a vérszerinti szülőknek, akik felnevelik?”
Az olyan kérdések közül, amikre az ember szívesebben válaszol fesztiválozás közben kiderült, hogy bár a megkérdezettek csupán 38%-ának van internet hozzáférése, dupla annyian szoktak internetezni.
De emellett kiderül az is, hogy a fesztivált nagyrészt a 20-22 évesek (28.5%) és a 25-29 évesek uralják (22.4%) és hogy a látogatók közel fele 2001-5000 forintot költött naponta.
(A kutatás részleteit itt olvashatjátok: https://docplayer.hu/18108839-Sziget-fesztival-2005.html)
Bár az összegyüjtött infókkal csak a felszínt kapargatjuk, ami biztos, hogy bár a 20 év alatt sok víz lefolyt a Dunán, a Sziget még mindig egy olyan esemény/életérzés, aminek hacsak egy nap erejéig is, de még mindig nagyon sokan szeretnénk részesei lenni.
További életképek:
Források:
https://www.origo.hu/kultura/20120427-melyik-sziget-fesztivalon-voltak-a-legjobb-nemzetkozi-fellepok-es-koncertek.html
https://www.cspv.hu/02/ps/?ord=19&nap=1&naplo=1
https://index.hu/kultur/sziget2002/sz2k2cikkek/megyo
https://hu.wikipedia.org/wiki/Sziget_Fesztiv%C3%A1l
https://jbsz.hu/hosszabbak/regmult-200003-/478-sziget-2002-10-ev-hev
https://sg.hu/cikkek//23608/sziget-2002