Az euroatlanti övezet által dominált zenei színtéren ritkán kapaszkodnak meg harmadik világbeli előadók, így kifejezetten egzotikus élmény, ha egyik-másik ázsiai, afrikai avagy dél-amerikai csapatot turnézni látjuk a nyugati világban. Az Orphaned Land Izrael első számú metalbandájaként képes volt a nemzetközi áttörésre, ám nem csupán egzotikus muzsikájuk miatt jegyezhettük meg a nevüket – hiszen talán egyetlen zenekar sem tett annyit a népek és kultúrák közötti békéért, mint ők.
A Tel-Aviv-i zenekar a rövidke észak-európai death-doom korszak derekán, a stílus legtávolabbi rügyeként bukkant fel 1991-ben, ám hamar tovább léptek a kezdeti hatásoktól. Zenéjükben a súlyos doom-riffek keveredtek a progresszív ritmusokkal, trükkös szólókkal és a tradícionális keleti dallamokkal, gyakran a térség népeinek ősi hangszerein előadva. Az oriental metal névre keresztelt új irányzat mesterműve 2004-ben készül el Mabool: The Story of the Three Sons of Seven néven, mely az Isten által a földre száműzött, és örök viszályra ítélt három angyal történetét meséli el; akik később mégis együtt próbálják megváltani az emberiséget a közelgő özönvíztől – a hírnökökben nem nehéz fölismerni a három ábrahámi vallás megtestesítőit. A szomorú végkifejlet pozitív áttörést hozott a csapatnak: a szakma azonnal keblére ölelte az albumot és a progresszív metal legkiválóbb alkotásai közé emelte. Az Orphaned Land későbbi albumain hangsúlyosabbak lettek a progresszív és power metal elemek; gazdag szimfonikus színezés és lágy balladák tették a bandát könnyebben befogadhatóvá a nemzetközi hallgatóság körében. Legfrissebb albumuk a napokban jelent meg Unsung Prophets & Dead Messiahs címmel, mely ismételten egy sajátos, ingergazdag utazást kínál a közel-keleti kultúrák világába.
Orphaned Land ft. Hansi Kürsch – Like Orpheus (Unsung Prophets…, 2018)
Ha van zenekar, akik abszolút hitelesen szólalhat fel a béke nevében, az az Orphaned Land: a dalaiban és nyilatkozataiban is békés egymás mellett élést hirdető banda az évek során jelentős rajongótábort szerzett az arab világban. Bár politikai okok miatt ezen országokban nem koncertezhetnek, ám a külföldi (különösen a törökországi) koncertekre olykor több száz libanoni, szír, egyiptomi, jordániai és iraki vált jegyet, vállalva a költséges utazást is. A zenekar számos gesztust tett a muszlim rajongóknak: a hitet és a Bibliát közös kulturális örökségként kezelve írják vallási tematikájú, filozofikus szerzeményeiket, gyakoriak a pacifista, a „testvérek” bocsánatát kérő dalok. Többször dolgoztak együtt arab előadóművészekkel, vettek részt a térséget érintő természeti katasztrófák utáni jótékonysági akciókban, és szívesen visznek turnépartnernek kisebb zenekarokat a szomszédos országokból. Évről évre online petíció indul az Orphaned Land Nobel-békedíjra való jelöléséről: ha valaki szeretné támogatni őket, itt csatlakozhat.
A 2018. március 11-én, a Dürer Kertben megrendezett eseményen három vendégzenekar is fellép. A Lunarsea egy három albumos olasz csapat, zenéjük power metal elemekkel tarkított melodeath. A Subterranean Masquerade a gitáros Tomer Pink projektjéből pár éve zenekarrá formálódott nemzetközi kollaboráció, melyben a Pink Floyd és a King Crimson pszichedelikus témái elegyednek az Opeth karcos hangvételével. A Dirty Shirt Romániából érkezik, zenei világban a főbandát követő, ám a keleti hatásokat a Kárpátok táncolható népzenéjére cserélő muzsikával. Jegyek 2900 Ft-ért kaphatók a Dürer Kert pénztárában, a TIXA és a Ticketportal hálózatában, valamint a CD Pince, Headbanger boltokban. További infókért kövessétek az esemény hivatalos oldalát!
Subterranean Masquerade – Nomad (Vagabond, 2017)