A formabontó és haladó szellemű renegát mestereket felsorakoztató Kill the DJ széria soros vendége a stílusteremtő DJ-producer-remixer: Switch. A nevével fémjelzett fidget house irányzat lesz a fő zenei szál
ezen az estén, amelyen játszik még a szervező Chi és Kollektiva képviseletében Fine Cut Bodies, illetve Fullstereo, valamint az egyre komolyabb nemzetközi sikereket jegyző, budapesti Headshotboyz.
Az elmúlt másfél-két évben egy friss hibrid hangzás hódít a zeneblogokon, illetve az azokat újdonságokért pásztázó DJ-k, promóterek partijain: a fidget house. Az irányzat tulajdonképpen a tech-house egyik vadhajtása, üde válasz annak alapvető sterilitására és kiszámíthatóságára. Elcsúszó ritmusok, „hamisan skálázó” basszusok, hanyagul szabdalt hangminták, váratlan kiállások, meglepő váltások, koszos és zajos összhatás: nagyjából ezek a fidget house ismérvei, no és az, hogyan lazán és játékosan képes magába olvasztani más műfajok legjobb pillanatait, legyen az jazz, funk, hip hop, dancehall, broken beat, afro beat, electro, rave, UK garage vagy valamely modern világzenei stílus. A fidget house ráadásul tökéletesen igazodik a hihetetlen ütemben felgyorsult zenefogyasztási szokásokhoz (amit már a neve is jelez: a fidget kb. annyit tesz, nyugtalanul ficánkoló, türelmetlenül izgő-mozgó).
„Az embereket ma már nem kötik le a hatperces számok a partykon. Üssön be, őrüljünk meg rá, aztán jöhez a következő – ez kell nekik. Gyakorlatilag így működik a hip hop DJ-zés, amit a house-ra is simán lehet alkalmazni.” –
magyarázza a fidget house alapfilozófiáját az irányzat kiagyalója és névadója, Dave Taylor azaz Switch.
Persze az egész viccnek indult néhány éve, amikor Taylor Jesse Rose-zal (Front Room, Made to Play, Loungin’ labelek feje) együtt csinált pár beskatulyázhatatlan house zenét Induceve néven, és azon gondolkoztak, hogy süssék el ezeket a médiának. A „poén” pedig olyan jól sikerült, hogy mára egy globális szubkultúrává terebélyesedett, amely maga is folyamatosan újabb és újabb alágakat növeszt. Mindeközben az addig jobbára csak szűk körben értékelt Switch-ből globálisan a csúcson jegyzett über-producer lett…
De átugrottunk közel két évtizedet, csévéljünk vissza a kezdetekig! A Londontól nem messze eső, essex-i Harlow-ban született Dave Taylor megannyi kortársához hasonlóan a hip hop-kultúra gyermeke volt, tinédzseréveit breakeléssel és mixtape-ek készítésével töltötte. Néhány évvel később, 15-16 évesen már R&B-ért és New Jack Swingért rajongott, a haverjai viszont jungle számokat fabrikáltak, és mivel ő állandóan ott lógott velük a stúdióban, egy idő után úgy érezte, eleget tanult el, megpróbálkozott hát ő is a a zenekészítéssel. A drum & bass-korszaka (melynek egyik termése ’92-ben a Paradoxszal közös Too Bad for Ya a Moving Shadownál) rövid ideig tartott, és valószínűleg teljesen felhagy a zenéléssel, ha nem hallja Kenny Dope-ot és Todd Terryt egy londoni illegális partyn.
Ez az élmény azonban olyan elementáris hatással volt rá, hogy azóta is a house elkötelezettje – és megújítója. Csillaga az új évezred hajnalán kezdett pislákolni (többek közt az amerikai house két bástyájánál, a Slip N Slide illetve Subliminal kiadóknál volt megjelenése), majd 2003-ban hatalmas villanással felragyogott: a Trevor Loveys-zal együtt írt, a spanjuk, Jimpster Freerange labelén kijött Get Ya Dub On nemcsak az év legátütőbb house-trekkjének bizonyult, de mára igazi, hivatkozási pontnak számító klasszikussá lett, egyben megelőlegezte a mai Switch-hangzást. A duó útjai sajnos hamar, további két maxi (Get On Downz, Just Bounce 2 This) és pár remix (pl. Chemical Brothers, Futureshock) után elváltak.
A Switch alteregót Taylor vitte tovább és tette hihetetlenül keresett, őrülten felkapott márkanévvé. Az elmúlt négy évben kikerült a keze alól vagy félszáz remix (csak néhány példa mutatóba: Armand Van Helden, Busta Rhymes, Coldcut, Hot Chip, Lily Allen, Nine Inch Nails, P. Diddy, Simian Mobile Disco, Underworld); producerként bedolgozott Robbie Williamsnek, M.I.A.-nak (A. Brucker fedőnéven), illetve segédkezett Tricky legutóbbi és Santogold (2008 egyik felfedezettje) bemutatkozó albumán. Saját labele, a Dubsided közel két tucatnyi kiadányon van túl (olyan jövőformáló producerektől, mint Jesse Rose, Hervé, Duke Dumont vagy Lee Mortimer), de a tanítványával, Sindennel karöltve vezetett Counterfeet is szépen hasít. Szintén Sindennel közösen viszik a londoni Fabricban kéthavonta megrendezett Get Familiar klubestet, amelynek vendéglistája több, mint menő: A-Trak, Diplo, Feadz, Kissy Sell Out, Spank Rock, stb., stb.
Nem mellesleg Taylor további két klasszikust adott a house-nak: a Solid Groove-ként jegyzett, címéhez mérten beteg This Is Sick, illetve a szanaszét-cincált Apache-hangmintára épülő A Bit Patchy – ami Eric Prydz remixének köszönhetően az electro-house színtéren is tarolt – egyaránt a mai napig játszott darab. Azt nem tudjuk, közülük valamelyik felcsendül-e a szettjében december 27-én a Merlinben, de az biztos, hogy az immár negyedszerre idelátogató Switch olyat zenél majd, amit sokáig emlegetni fognak azok, akik kíváncsiak arra, milyen a kötetlen, sablonokra, elvárásokra fittyet hányó house most, 2008 legvégén.
Dave ezúttal a Chi Recordings és a Kollektiva invitálására érkezik hozzánk, az alkalmi partnerség oka egyszerű: mindkét brigád nagy-nagy rajongója Switch munkásságának. A Chi részéről Fine Cut Bodies, míg a Kollektivából Fullstereo adják meg az este fidget house-ra húzott ívét, amit a színtér legújabb generációjának hazai zászlóvivője és egyre sikeresebb nemzetközi üdvöskéje, a Headshotboyz duó tesz még kerekebbé.
Chi Recordings & Kollektiva present Kill the DJ vol. 6
The Fidget House Edition
2008. december 27., szombat
Merlin (1052 Budapest, Gerlóczy u 4.)
21.00-05.00
Main Room:
Switch (Dubsided – UK)
Fine Cut Bodies (Chi Recordings)
Fullstereo (Kollektiva)
Headshotboyz (Crux, Sick Recordings)
Bar Area:
Sikztah (Ayra, Ego Shot, Mecca, Pwrmngmnt) – hip hop set
Fonetik (Vibes / Töréspont) – eclectic set
Belépő: 2500 HUF
Lányoknak 22 óráig ingyenes!