Idén nyolcadik alkalommal
rendezik meg a Kortárs Drámafesztivált, 2009. november 20.
és 28. között. Céluk változatlan: egyrészt az európai drámaírás
és színház új, idehaza talán ismeretlen vagy sosem látott útjait,
fejleményeit megmutatni a magyarországi szakmának és közönségnek;
másrészt kortárs színházuk mozgását, változásait követve
új, progresszív alkotóműhelyeket bemutatni magyar és külföldi
vendégeknek egyaránt.
A Compagnia Pippo Delbono
Ez az ordas sötétség (Questo buio feroce) című
produkcióját hozza el a Kortárs Drámafesztiválra. Az előadás
játék az idővel: vele és ellene – a létezés kiragadott pillanatait
mutatja fel: hogyan hordozza magában az esendőség a hatalmassá válás
lehetőségeit?, kérdezi, s közben a haldoklás nyilvánosságának
problémáit firtatja: vajon misztérium és misztikum, vagy közzétett
és lemeztelenített intimitás?
Az előadást Harold Brodkey-nak,
a New Yorker publicistájának azonos című önéletrajzi könyve
inspirálta, amellyel a rendező keleti útja során találkozott
egy burmai falu üres könyvesboltjában, és amelynek odakallódott
olasz kiadása éppen erre a titokzatos találkozásra várt. „Abban
a könyvben, abban az utazásban felfedeztem a saját utazásomat, a
saját történetemet. A halál gondolatát ekkorra már teljesen száműzték,
különösen a nyugati országokból. A halál mindig a félelmet, veszteséget,
a fájdalmat idézi fel, nagyritkán beszélünk róla
úgy, mint tiszta és elmélyült tudásról, amelynek mégiscsak az
élethez van köze” – írja Pippo Delbono a megrendítő találkozásról.
E találkozás pedig saját, 1985-ben diagnosztizált AIDS-betegségének
legyőzéséhez vezetett.
Az előadás időpontja:
2009. november 25. és 26. 20 óra, helyszíne a Trafó
– Kortárs Művészetek Háza.
A Teater No99 a tallinni
Óvárosi Stúdió (Vanalinnastuudio) játszóhelyét vette át 2004-ben
egy ötletbörzét és tervpályázatot követően. Tiit Ojasoo,
a nyertes pályázó munkássága nyomán radikálisan új stílus,
izgalmas útkeresés bontakozott ki. A rendezőfenomén Ojasoohoz csatlakozott
az egyik legelismertebb észt látványtervező, Ene-Liis Semper. Közös
vízióikat valósítják meg klasszikus és kortárs művek, dramatikus
és posztdramatikus szövegek egyéni hangvételű színpadi adaptációival,
társadalmi problémák szuggesztív tematizálásával. A társulat
minden új produkciója egy visszaszámlálás része is, a cím mellett
számazonosítót is visel 99-től visszafelé.
Nem véletlen, hogy a csapatot
Európa-szerte gyakran rokonítják a Krétakör Színházzal. A Teater
No99 ugyanis állandó társulattal dolgozik; relatíve hosszú és
intenzív workshopmunkával hozza létre produkcióit; jelentős mértékben
épít kiváló színészeinek improvizációira; előadásainak tere
nem csupán díszlet, de szerves, nem egyszer aktív része a produkciónak;
emellett pedig gyakran állít klasszikus műveket új, kortárs fénytörésbe.
Ojasoo és csapata egy ilyen meghökkentő adaptációval-átirattal
mutatkozik be hazánkban: a Tamás bátya kunyhója
a néger sztereotípiák játékos, drámai erejű
felelevenítése, mely a szinte teljes Nyugat-Európát bejáró
Teater NO99 legújabb előadásának első külföldi vendégjátéka.
Thomas McEvilley szerint a
Tamás bátya kunyhója az egyetlen műalkotás, amely valóban
megváltoztatta a világot. Népszerű elképzelés ugyanis, hogy a
regényben vázolt gondolatok nyomán töröltetett el a rabszolgaság
az amerikai polgárháborút követően. Bár valóban a 19. század
közepén kiadott regény ismertette meg az átlag amerikai polgárokat
az abolicionizmus alapvető ideáival – vagyis hogy a rabszolgatartás
elítélendő, és érzései a feketéknek is vannak -, ám McEvilleynek
még sincs teljesen igaza. A regény valóban hozzájárulhatott a polgárháború
kitöréséhez, ahogyan az Egyesült Államok elnöke elmondta, amikor
a szerzővel, egy kis öreg hölggyel találkozott, ám a világ jottányit
sem változott: rabszolgaság napjainkban is van. Az egyetlen változás,
hogy ma már nem csak a feketék bőre sötét; mi magunk is rabszolgák
vagyunk – ki ezé, ki azé.
Az előadás időpontja:
2009. november 27. és 28. 20 óra, helyszíne a Trafó
– Kortárs Művészetek Háza.
Kapcsolódó linkek: